2019-03-21 11:45Pressmeddelande

"EU-parlamentariker, rösta ja till den nya upphovsrättslagen"

Illustration: Magnus BardIllustration: Magnus Bard

I nästa vecka röstar Europaparlamentet om upphovsrättsdirektivet - Vi har inte råd med ett nej

Det är nu hög tid för svenska politiker att lyssna in perspektiven från en samlad kulturbransch. Vi vädjar till politiken att rösta för en modern upphovsrätt, i takt med den fantastiska digitala miljö vi alla lever i. En upphovsrätt som främjar att bild konsumeras överallt, hela tiden, i all framtid. En upphovsrätt där hållbara avtal och ekonomisk ersättning är en självklarhet.

”Att ta yttrandefriheten som argument i en debatt mot kulturskapare är både felaktigt och absurt. Det här handlar om en ovilja hos t.ex. Google att betala för det innehåll deras egen verksamhet bygger på. Men många av oss har helt enkelt inte råd att erbjuda innehållet gratis längre”, säger Svenska Tecknares ordförande Tyra von Zweigbergk

Svenska Tecknare är en intresseorganisation för professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serietecknare och bildades 1955. Föreningens syfte är att utveckla och stärka medlemmarnas ekonomiska och juridiska intressen samt att förbättra villkoren för yrkesverksamma inom bild och form.