2018-09-24 12:21Pressmeddelande

Eva Lindström tilldelas unikt Bokbildspris

Foto: Jonas AdnerFoto: Jonas Adner

Svenska Tecknare och Teckningsmuseet delar ut ett nytt pris till bildskapare som haft genomgripande betydelse för bilden inom litteraturen. Bokbildspris 2018 ges till illustratören och författaren Eva Lindström.

Svenska Tecknare och Teckningsmuseet i Laholm har instiftat ett unikt Bokbildspris som ska tilldelas en bildskapare som haft en ”genomgripande betydelse för bilden som kreativt och konstnärligt område inom bokutgivningen i Sverige”. Prisutdelningen äger rum på Bokmässan i Göteborg, i samband med att ett av årets stora teman för mässan är bild. Utmärkelsen, ett diplom och prissumma på 10 000 kronor, går till illustratören och författaren Eva Lindström.

Eva Lindström är född 1952 i Västerås och utbildad vid Västerås Konstskola och Konstfack i Stockholm. Hon debuterade 1984 med seriealbumet ”Tandem” och står bakom en rad hyllade barnbilderböcker. 2013 tilldelades hon Augustpriset tillsammans med Ellen Karlsson för boken ”Snöret, fågeln och jag”.

– Svenska Tecknare och Teckningsmuseet vill gripa tillfället att belysa kraften av bilden som berättarform genom denna utmärkelse. Eva Lindströms samlade verk är ett praktexempel på vad bilderböcker kan vara när ny mark bryts och alla bitar faller på plats, säger Tyra von Zweigbergk ordförande i Svenska Tecknare.

Juryns motivering

Eva Lindström är en bilderboksskapare med ett helt eget språk. Hennes säregna bildberättande präglas av humor, skaparglädje och frihet, där lekfull detaljrikedom kombineras med färg- och formmässig klarhet. Hennes sätt att teckna världen är på en gång exakt och drömlikt: här ryms rymlingar och tjuvar, apor och ormar, fåglar och alldeles vanliga barn, i snåriga skogar och känsloliv. I Lindströms verk är äventyret aldrig långt borta – ibland ödsligt, ibland roligt, men alltid med hennes egen ton. I bok efter bok gör hon märkbara avtryck i bilderboksbranschen.

– Jag är väldigt glad över detta. När man sitter och jobbar själv – som så många bildskapare gör – är det peppande att höra att andra uppskattar det man gör. Det är också en extra fin bekräftelse att priset kommer ifrån bildsidan, säger Eva Lindström.

Bokbildspriset delas ut på Bokmässan 2018 av Tyra von Zweigbergk, ordförande Svenska Tecknare och Jonas Heintz, museichef Teckningsmuseet. Tid och plats: 28 september klockan 15.00-15.30 i Svenska Tecknares monter A02:27.

Svenska Tecknare är en intresseorganisation som organiserar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare. Vi arbetar med att stärka och utveckla yrkesrollen för våra medlemmar och strävar samtidigt efter att stödja alla som är verksamma inom fältet. Svenska Tecknare har runt 1400 medlemmar