2020-10-20 09:44Pressmeddelande

Nominerade i Kolla! 2020

Snart tillkännages vilka som får Kolla! 2020

40 insamlare har skannat samtidsscenen inom bild och form och valt ut 120 arbeten. En urvalsgrupp har vaskat fram 30 nominerade arbeten. Den 23–27 november presenteras årets mottagare av Kolla! i de olika kategorierna: Affärsmässighet, Berättande, Effekt, Form, Hantverk, Samarbete, Innovation, Kollektivet, Utbildare och Uthållighet. Alla nominerade per kategori presenteras på kolla.se.

– Vi är glada och mycket stolta att i årets Kolla!, med nytt format, kunna presentera 30 nominerade verk. De är av mycket olika karaktär, men har som gemensam nämnare att de speglar samtiden, säger Josefine Engström, ordförande i Svenska Tecknare.
Bland de nominerade ser vi exempelvis Liv Strömquist, Soja, Sakaria Studio, Gustaf Holtenäs, Jonas Williamsson och Dotterbolaget

Detta har hänt
Kolla! 2020 är en kurerad utmärkelse som 2019 startade i en uppsökande urvalsprocess där 40 välrenommerade insamlare i hela landet med uppdrag att skanna av samtidsscenen inom bild och form har valt ut 120 arbeten.

Av dessa har en urvalsgrupp om fyra experter valt ut 30 nominerade arbeten (till intervju med Anneli Furmark, en av fyra i Kolla!s urvalsgrupp).

Gustav Granström och Nina Hemmingsson, kuratorer för Kolla! 2020. Foto: Maja Hjort

Slutligen utses de tio som får utmärkelsen i varsin kategori av två kuratorer, Gustav Granström ,VD Ivy Agency, och Nina Hemmingsson, serieskapare och författare. Läs om urvalsprocessen med starkt samtidsfokus i vår intervju med Gustav och Nina här.

Genom denna process vill utmärkelsen Kolla! 2020 representera en bredd av visuella uttryck, som speglar vår tid och samtidigt pekar framåt.

Processbild för Kolla! 2020. Art Direction och Grafisk form

Detta kommer hända
Under Kolla!-veckan den 23–27 november kommer de tio som får utmärkelsen Kolla! 2020 tillkännages, hyllas och presenteras. Det blir en vecka i digital form tillägnad de utvalda verken istället för en dag på Tändstickspalatset som det var tänkt från början, detta med anledning av rådande pandemi.

Veckan inleds med att Lars Fuhre, vice ordförande i Svenska Tecknare, avslöjar vilka tio som får Kolla! 2020. Efter det följer fördjupningar i varje kategoris utmärkelse i form av filmade intervjuer med var och en av mottagarna. Missa inte det!

MEN innan dess ska vi hylla och uppmärksamma de 30 nominerade arbetena här på webben. Läs mer om dem redan nu i Kolla!-katalogen.

Kolla!-kategorier 2020

Med ett nytt format för Kolla! 2020 följde även nya kategorier: Affärsmässighet, Berättande, Effekt, Form, Hantverk, Innovation, Kollektivet, Samarbete, Utbildare, Uthållighet.

– Vi vill att de nya kategorierna ska bidra till att visa tydligare på de olika typer av kvaliteter och värden som våra yrkesgrupper skapar, säger Hanna Nilsson, tidigare medlem i Svenska Tecknares styrelse, som tillsammans med Lars Fuhre och Tyra von Zweigbergk utvecklade Kolla!s nya format. Läs hela intervjun med Hanna här.

Hanna Nilsson. Foto: Petter Odevall

Kolla!

Kolla! är en av Sveriges främsta utmärkelser i illustration, grafisk design och rörlig bild och har arrangerats av Svenska Tecknare sedan 2003. Kolla! är en unik arena i Sverige för samtida illustration, grafisk form, serier, animation och andra uttryck inom visuell kommunikation, och utmärker sig genom att sätta kreatören i fokus.

Svenska Tecknare är en intresseorganisation som organiserar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare. Vi arbetar med att stärka och utveckla yrkesrollen för våra medlemmar och strävar samtidigt efter att stödja alla som är verksamma inom fältet. Svenska Tecknare har runt 1400 medlemmar

Jenny Gustafsson
Jenny Gustafsson