2022-12-01 13:00Pressmeddelande

Nu öppnar anmälan till Kolla! 2023

Visuell identitet för Kolla! 2023. Studio Martin Frostner. Visuell identitet för Kolla! 2023. Studio Martin Frostner.

Den 1 december öppnar anmälan till nästa omgång av Kolla!, Svenska Tecknares tävling för illustration, grafisk design och rörlig bild.

– Pandemin satte käppar i hjulet för senaste Kolla!, men nu är det äntligen dags för Kolla! igen, tävlingen där vi hyllar kreativiteten och premierar det bästa inom svensk illustration, grafisk form och rörlig bild, säger Sandra Nolgren, verksamhetsledare för Svenska Tecknare.

Anmälan till tävlingen är öppen 1 december 2022 till 1 april 2023. Du kan söka med material som är producerat mellan 1 januari 2021 och 1 april 2023. Anmälan är avgiftsfri och du anmäler ditt bidrag på www.kolla.se/2023

Vinnarna utses av en jury bestående av Emma Hanquist, illustratör. Stina Persson, illustratör, Simon Appel, grafisk formgivare och animatör. Johan Forslind, animatör och adjunkt på Konstfack. Josefine Svenske, serieskapare och redaktör på Norstedts. Elin Lucassi, serieskapare. Sepidar Hosseini, grafisk formgivare. Pompe Hedengren, grafisk formgivare. Martin Sahlin, Creative director på spelstudion Secret Hut. Daniel Ljunggren, Art Director på spelstudion Noid.

Vinnarna kommer att tillkännages på en ceremoni hösten 2023.

Om Kolla!

Kolla! är en av Sveriges främsta utmärkelser inom illustration, grafisk design och rörlig bild. Kolla!s ambition är att visa branschens yrkesvillkor, mångfald och bredd genom att fokusera på upphovspersonerna och deras kreationer. Kolla! gör just det som namnet föreslår.

Svenska Tecknare har arrangerat Kolla! sedan 2003.

Svenska Tecknare är en intresseorganisation som organiserar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare. Vi arbetar med att stärka och utveckla yrkesrollen för våra medlemmar och strävar samtidigt efter att stödja alla som är verksamma inom fältet. Svenska Tecknare har runt 1600 medlemmar.