2020-06-04 07:05Pressmeddelande

Nyöppnad krisfond för bild- och formskapare

Illustration för Svenska Tecknares krisfond.Illustration för Svenska Tecknares krisfond.

Svenska Tecknare har öppnat krisfond för illustratörer, grafiska formgivare, serietecknare och animatörer, som drabbats av inkomstbortfall med anledning av coronapandemin. Fonden är öppen till och med 12 juni.

– Det är med glädje vi nu enligt beslut från Svenska Tecknares styrelse kan öppna upp vår krisfond för ansökningar i en första omgång. Vi hoppas på detta sätt kunna stötta de som behöver det mest. Fonden är extra angelägen då majoriteten av Svenska Tecknares grupper är enskilda näringsidkare som trillar mellan stolarna i andra åtgärder och krispaket som kommit till, säger Sandra Åkesson tillförordnad kanslichef på Svenska Tecknare.

Coronaviruset har skapat ett allvarligt läge som slår mot verksamma inom bild- och form. Svenska Tecknare bevakar och jobbar genom KLYS för åtgärder för att stödja branschen. Med en krisfond försöker vi göra ytterligare genom att stötta upp med medel direkt i enskilda företag som drabbats hårt.

Sandra Åkesson fortsätter: – Trygghetssystemen är dåligt anpassade för våra yrkesgrupper och många saknar helt skyddsnät i form av socialförsäkringar och a-kassa. Krisfonden kommer även att samla in pengar från alla som vill ge bidrag till verksamma inom våra led.

Med anledning av det ovan beskrivna samt resultatet från föreningens medlemsenkät om coronakrisens konsekvenser för föreningens yrkesgrupper som gjordes i april 2020 tog Svenska Tecknares styrelse i slutet av april beslut om att starta en tillfällig krisfond. Medlemsenkäten visade att coronapandemins effekter slår hårt mot medlemmarnas ekonomi med inställda uppdrag, färre nya uppdrag och en osäker framtid.

– Våra grupper är i ett utsatt läge och många kan behöva stöd för att klara den närmsta tiden, säger Josefine Engström, ordförande Svenska Tecknare och fortsätter, Svenska Tecknare ser det som en viktig uppgift att stötta våra yrkesgrupper för att klara denna period av stor ekonomisk osäkerhet. Därför prioriterar Svenska Tecknares styrelse att starta en krisfond.

Innan Svenska Tecknare stänger för sommaruppehåll kommer föreningen dela ut ett 20-tal stipendier á 5000 kr ur fonden för att sen öppna för en ny period efter sommaren enligt samma upplägg. Fonden är även öppen för donationer utifrån.

Mer om Svenska Tecknares krisfond

Svenska Tecknare är en intresseorganisation som organiserar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare. Vi arbetar med att stärka och utveckla yrkesrollen för våra medlemmar och strävar samtidigt efter att stödja alla som är verksamma inom fältet. Svenska Tecknare har runt 1400 medlemmar

Jenny Gustafsson
Jenny Gustafsson