2022-04-27 06:30Pressmeddelande

Svenska Tecknare arrangerar affischmarknad till stöd för Ukraina

Affisch av den ukrainska illustratören Anna Sarvira.Affisch av den ukrainska illustratören Anna Sarvira.

Svenska Tecknare arrangerar tillsammans med bokhandeln Konst/ig i Stockholm och galleriet OSs i Umeå en affischmarknad där du kan köpa affischer av ukrainska illustratörer och grafiska formgivare.

– När kriget bröt ut funderade vi på vilket sätt vi kunde hjälpa illustratörer och grafiska formgivare i Ukraina. Vi kom i kontakt med illustratörsklubben Pictoric som föreslog att vi skulle sälja deras affischer från projektet Yellow&Blue och skänka pengarna till Vostok SOS som arbetar med humanitär hjälp i Ukraina, säger Sandra Nolgren, verksamhetsledare för Svenska Tecknare.

Yellow&Blue är en samling affischer som beskriver människor, platser och seder i Ukraina. 21 affischer kommer att finnas till försäljning för 450 kr/styck.

Stockholm, Konst/ig, Åsögatan 124

11 maj kl 17.30–19. Affischerna finns därefter till försäljning i cirka två veckor eller tills de tar slut.

Umeå, Galleri OSs, Kungsgatan 34

19 maj kl 18. Affischerna finns därefter till försäljning i cirka två veckor eller tills de tar slut.

För ytterligare information kontakta Sandra Nolgren, verksamhetsledare, sandra.nolgren@svenskatecknare.se eller 070 737 90 11.

Medverkande illustratörer och grafiska formgivare

Anna Gavryliuk

Anna Ivanenko

Anna Sarvira

Grasya Oliyko

Maria Foya

Nastya Sleptsova

Olena Staranchuk

Olena Tykhonyuk

Olga Shtonda

Zhenya Polosina

Grafprom

Ämnen: Culture

Svenska Tecknare är en intresseorganisation som organiserar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare. Vi arbetar med att stärka och utveckla yrkesrollen för våra medlemmar och strävar samtidigt efter att stödja alla som är verksamma inom fältet. Svenska Tecknare har runt 1 600 medlemmar.

Sandra Nolgren
Verksamhetsledare