2019-09-17 07:50Pressmeddelande

Välkommen till Svenska Tecknare på Bokmässan 2019

Illustration: Magnus BardIllustration: Magnus Bard

I Svenska Tecknares monter A02:27 blir det samtal, workshop, portfoliovisning och montermingel med release för Tecknaren nr 3 och Illustratörcentrums katalog Swedish Illustrators & Graphic Designers 2020. Svenska Tecknares närvaro på Bokmässan har i år temat "Kollektivets kraft”.

– I det kollektiva finns kraft – kraft att belysa alla de fantastiska arbeten som produceras och betona värdet av dem, men också att tillsammans stå emot den negativa marknadsutveckling som vi sett de senaste åren och värna om hållbara arvoden och villkor för visuella kulturskapare. Detta är något som Svenska Tecknare jobbar med varje dag, säger Josefine Engström, ordförande för Svenska Tecknare.

Tjuvkika på ett axplock ur programmet här nedan:

Torsdag: 13.00–13.30 Den tecknade bilden och klimatet
En bild lär säga mer än 1000 ord. Kan den tecknade bilden hjälpa till att tydliggöra och förklara klimatkrisen och på så vis inspirera och engagera? Vilka typer av bilder berör och vilka distanserar? Magnus Bard, illustratör och satirtecknare, Kalle Johansson, serietecknare och Jesper Liveröd, fd kommunikatör för Greenpeace och Naturskyddsföreningen samtalar med Josefine Engström, ordförande för Svenska Tecknare.

Fredag: 11.30–12.00 Bibliotek – varför det?
Den svenska bibliotekspolitiken är i förändring. Vilka effekter medför den pågående politiska diskussionen för kulturutbudet, allmänbildningen och i förlängningen även demokratin i Sverige? Christer Nylander (L) och Lawen Redar (S), riksdagsledamöter i Kulturutskottet samt Författarförbundets ordförande Grethe Rottböll i ett samtal med Sofia Jerneck, förbundsdirektör för Svenska Tecknare.

Lördag: 11.00–11.30 Hellsingland i bilder
I år skulle Lennart Hellsing fyllt 100 år. Sedan sin litterära debut 1945 samarbetade han med många nyskapande illustratörer och konstnärer. Charlotte Ramel har illustrerat flera av Hellsings böcker. Lena Kåreland, professor i litteraturvetenskap har skrivit en biografi om Hellsing. Tillsammans pratar de med illustratören och Svenska Tecknare-styrelseledamoten Joanna Hellgren om Hellsings bildsamarbeten och om att illustrera hans texter idag.

Gå vidare hit för att se hela programmet.

Varmt välkommen att mingla med oss, torsdag kl. 17.00–18.00
Kom till Svenska Tecknares och Illustratörcentrums montermingel, med dryck och tilltugg och release för Tecknaren nr 3 och Illustratörcentrums katalog Swedish Illustrators & Graphic Designers 2020. Umgås, ta en tiding och en katalog och passa även på att tatuera dig i montern –  vi har gnuggistatueringar med motiv skapat av Magnus Bard för Svenska Tecknare. Vi ses!

Svenska Tecknare är en intresseorganisation för professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serietecknare och bildades 1955. Föreningens syfte är att utveckla och stärka medlemmarnas ekonomiska och juridiska intressen samt att förbättra villkoren för yrkesverksamma inom bild och form.