2022-10-18 06:30Pressmeddelande

Serieskaparen Mats Källblad mottagare av Prisa!

Polly av Mats Källblad.Polly av Mats Källblad.

Svenska Tecknares nyinstiftade stipendium Prisa! går i år till serieskaparen Mats Källblad. Stipendiet är en meritutmärkelse till en utövare som är över 40 år gammal och som främjat Svenska Tecknares områden under en längre tid.

Juryns motivering:

”Sedan debuten med humorserien Sture Stelben i tidningen MC-folket 1992 har Källblad med stort engagemang, mycket ömhet och medkänsla för dem han beskriver skapat en riklig produktion av seriealbum om den alltmer utarmade landsbygdens befolkning. Vi imponeras av en idog berättare och briljant tecknare. Prisa! 2022 går till Mats Källblad, en solidarisk kollega och kreativ kraft i vår bransch.”

– Jag är både glad och rörd. Det känns väldigt hedrande att uppmärksammas av tecknarnas eget förbund, säger Mats Källblad om utmärkelsen.

Mats Källblad är serietecknare, född 1969 och uppvuxen i Osby, numera baserad i Malmö. Förutom långa seriealbumsprojekt som Polly och Vimmelgrind arbetar han löpande med humorserierna Sture Stelben i tidningen MCFolket och Påväg i Transportarbetaren.

Prisa! delas ut den 22 november kl 17 på SN7, Stora Nygatan 7 i Stockholm.

Om Prisa!

Prisa! är ett stipendium på 30 000 kr som delas ut till en utövare som är över 40 år och som främjat Svenska Tecknares områden under en längre tid. Prisa! kan gå till en illustratör, en grafisk formgivare, animatör, serietecknare eller någon som arbetar multidisciplinärt inom dessa områden.

Prisa!-juryn 2022-2024

Juryn för Prisa! består av fem medlemmar och utses av Svenska Tecknares styrelse. Juryn väljs för tre år i taget. För perioden 2022–2024 består den av följande personer:

Cecilia Torudd, illustratör, serieskapare och författare. Ishtar Bäcklund Dakhil, multidisciplinär konstnär utbildad på Konstfack i Stockholm. Vera Mulder, grafisk formgivare och illustratör utbildad på Beckmans designhögskola. Martin Ander, illustratör och grafisk formgivare med bred förankring i skateboardvärlden och musikindustrin. Christian Altmann är grafisk formgivare utbildad vid Schule für Gestaltung Basel.

Svenska Tecknare är en intresseorganisation som organiserar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare. Vi arbetar med att stärka och utveckla yrkesrollen för våra medlemmar och strävar samtidigt efter att stödja alla som är verksamma inom fältet. Svenska Tecknare har runt 1600 medlemmar.

Sandra Nolgren
Verksamhetsledare